9 Aralık 2009 Çarşamba

Çocuğun Eğitim Hakkı

Her bireyin eğitim hakkı bulunmaktadır ve bu hak anayasada ilgili maddede de sabittir. Çocuğun eğitim hakkı ise daha da önemli bir konudur.

Unicefin kuruluş yönetmeliğine göre çocuğun eğitim hakkı en önemli haklardan biri olarak görünmektedir. Çünkü cocuklarımzıın eğitim hakkı öğrencilerin eğitim hakkı gerçekten de bir çok hakkın da önündedir. Avrupa birliğinin kuruluş yasalarının da en başında eğitim gelmektedir. Özellikle de çocukların eğitimi ve çocuğun eğitim hakkı avrupa birliğinde oldukça önemli bir yere sahiptir.

Özellikle kız çocukların eğitim hakkı çok önemlidir. Çünkü yapılan araştırmalara göre kız çocukların eğitim hakkını alması yani kız çocuklarının okullaşması sonucunda her 10 puanlık artış sonucunda bebek ölümlerinin binde 4 oranında azaldığı saptanmıştır. Yani eğitim hakkıyla çocuğun eğitim hakkı ile çocuğun yaşama hakkı arasında doğrudan bir ilişki vardır.

Eğitim olmadan insanlar üretken biçimde çalışamazlar, sağlıklarına özen gösteremezler, kendilerini ve ailelerini gereği gibi koruyamazlar ve kültürel açıdan zengin bir yaşam sürdüremezler. İşte bu sebeplerden eğitim çok önemli olduğu ortaya çıkmıştır. Özellikle de çocuklarda eğitim ve çocuğun eğitim hakkı 1948 insan hakları evrencel bildirgesinde ve birleşmiş milletler anayasasında da oldukça büyük öneme sahip olmuştur.

Çocuk hakları sözleşmesinin 28. maddesinde devletlerin çocukların eğitim hakkını sağlamak zorunda olduğunu ve bu eğitim hakkının planlanması gerektiğini devletlere zorunlu olduğunu gösteriyor. Yine çocuk hakları sözleşmesinin 29. maddesinde çocuğun kişiliğinin, zihinsel ve bedensel yeteneklerinin mümkün olduğunca geliştirilmesini, insan haklarına ve temel özgürlüklere saygı duyarak anlayış, barış, hoşgörü, cinsler arası eşitlik, tüm insanlar arasında dostluk ruhuyla yetiştirilmesini ve özgür bir toplumda etkin bir yaşantıya sorumluluk üstlenecek biçimde hazırlanmasını istemektedir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder